Azartspēļu sponsoru aizliegums EPL: kas mūs sagaida!

2026.─ 2027. gada sezona daudziem EPL klubiem nebūs līdzīga iepriekšējai, vismaz sponsoru ziņā! Šobrīd, gandrīz katrs totalizators Latvijā piedāvā EPL likmju iespējas. EPL lēmums aizliegt azartspēļu reklāmu uz spēlētāju spēļu kreklu priekšpusēm nesīs daudzas izmaiņas klubu ieņēmumu plūsmās un, iespējams, dažiem no tiem radīs finansiālus ierobežojumus, jo līdz 2025. gada beigām tie būs spiesti meklēt jaunus ienesīgus un izdevīgus sponsorēšanas līgumus. 

Būs beigusies apšaubāmā ētika, kad bukmeikeri un tiešsaistes likmju uzņēmumi, no kuriem labākie piedāvā bezriska sporta spēļu likmes, sponsorē sporta pasākumus, no kuriem tie gūst lielu daļu savu ieņēmumu. Vai vismaz tā beidzas tāda, kādu mēs to pazīstam šodien. EPL klubu ar azartspēļu zīmoliem uz futbolistu krekliņiem vairs nebūs, jo ir aizliegta kreklu priekšējo daļu izmantošana sponsorēšanai. Lai gan aizliegums nav spēkā nekavējoties, tas pilnībā stāsies spēkā no 2026.─27. gada sezonas.

To, vai šis lēmums ir pareizs vai nepareizs, mēs redzēsim ilgtermiņā. Sekojot La Liga piemēram, EPL nolēma, ka totalizatoru sponsorēšana, kas piedāvā live likmes, ir negatīva līgas tēlam, turklāt tas ir pretrunā ar visas organizācijas ētiskajām vērtībām. 

Ar likmēm saistītie zīmoli klubu spēļu dienās pakļauj auditoriju, kuras lielu daļu veido nepilngadīgas personas un mazi bērni, azartspēlēm un normalizē tās tādā mērā, ka tas var ietekmēt cilvēku turpmāko uzvedību. 

Lai samazinātu to totalizatoru reklāmu, kuros ir pieejamas likmes uz sportu, kā līdzekli azartspēļu atkarības vai problemātisku azartspēļu aktivitāšu mazināšanai, azartspēļu zīmolu aizliegums uz kreklu priekšpusēm, ko valkā daži no vispieprasītākajiem futbolistiem, kļūst par vienvirziena ceļu lieliskajai un populārākajai sporta līgai visā pasaulē. 

Tāpēc, lai gan ētiski un morāli EPL lēmums brīvprātīgi atteikties no azartspēļu sponsorēšanas šķiet vispiemērotākais solis, praksē vēl nav zināms, kā tas darbosies. Tas ir tāpēc, ka azartspēļu sponsorēšanas aizliegums nav tik vienkāršs vai nepārprotams, kā varētu domāt. Patiesībā viss ir daudz sarežģītāk un daudz neskaidrāk.

Pirmkārt, aizliegums attiecas tikai uz krekla priekšējās daļas reklāmu, kas nozīmē, ka piedurknes ir pieejamas un azartspēļu zīmoli var iegūt auditoriju, izmantojot šo futbolistu krekla daļu! Lai gan tas nav gluži tas pats, kas likmju logotipa izvietošana priekšpusē, piedurkne joprojām ir izmantojama un, iespējams, ļoti efektīva vieta reklāmas izvietošanai. Tāpēc, iespējams, mēs neredzēsim tiešsaistes kazino vai sporta totalizatoru zīmolus uz spēlētāju kreklu priekšpuses, bet mēs tos varam redzēt uz viņu piedurknēm vai uz reklāmas baneriem ap laukumu! Un, lai gan tas šķiet savā ziņā ironiski, ņemot vērā, ka arī šie plankumi labi informē par zīmolu, un kāpēc tad to vajadzētu no krekliem noņemt, tomēr tas arī rada neizpratni. 

Papildus šai "tik tak toe" spēlei tas ir arī EPL klubu ieņēmumu jautājums. Praktiski, citiem vārdiem sakot, azartspēļu sponsorēšanas aizliegums nozīmē, ka EPL klubiem - vai, labāk sakot, astoņiem EPL klubiem, kuri pašlaik ir noslēguši sponsorēšanas līgumus ar lielajām derību vietnēm, - būs jāmeklē jauni lieli ieguldītāji, kuri ir gatavi investēt milzīgas summas, lai viņu zīmoli tiktu reklamēti futbolistu kreklu priekšējā daļā. Taču tas nav viegli, ņemot vērā, ka azartspēļu nozare bija vienīgā, kas demonstrēja iespaidīgu gatavību ieguldīt lielu naudu komunikācijas un mārketinga kampaņās.

Kāda būs nākotne, vēl nav zināms. To, vai azartspēļu sponsoru aizliegums galu galā radīs lielāku interesi no citām jomām un nozarēm, vai arī tas tikai padarīs azartspēļu zīmolus inovatīvākus un radošākus, lai atrastu ceļu pie EPL auditorijas, mēs visi agrāk vai vēlāk redzēsim. Tāpat kā mēs visi redzēsim, vai EPL klubi spēs atrast līdzvērtīgus ieņēmumu avotus, vai arī tiem būs jātiek galā ar pakļautiem finanšu ierobežojumiem, ja nebūs lielu sponsorēšanas darījumu.