Enno ENCE, “Milzu!” radītājs un vadītājs

Latvijas pārtikas ražošanai ir senas un vērtīgas tradīcijas. Ne velti varam lepoties ar dabiskiem, garšīgiem produktiem, kas te tapuši jau simtiem gadu. Tomēr mēs dzīvojam šodien, un mūsdienīgs laikmets prasa arī mūsdienīgas idejas. Ar produktiem, kuros apvienotas laika pārbaudi izturējušas tradīcijas un inovatīvi risinājumi, pasauli var pārsteigt arī neliels uzņēmums: tam vajadzīga vien oriģināla ideja, neatlaidīgs darbs, īstā komanda – un, ko tur slēpt, arī īstais partneris. 


“Milzu!”, tāpat kā jebkurš cits uzņēmums, ir sācies ar ideju – mūsu gadījumā tā bija vēlme ražot to, ko Latvijā neviens neražo, lai izvairītos no konkurences ar vietējiem ražotājiem. Mūsu mērķis jau no paša sākuma bija starptautiskā konkurence, piedāvājot citādas brokastu pārslas – bioloģisku, tīru produktu no Latvijas rudziem un auzām. Taču kā jaunam zīmolam kļūt pamanītam?

Visā pasaulē ēd brokastu pārslas. Kāpēc lai, piemēram, Polija, kas ir “Milzu!” eksporta tirgus, pirktu to, ko ražo divi globālie milži un vēl septiņi vietējie ražotāji? Pirmkārt, ir jāizpilda savs mājasdarbs un jādefinē, kāds ir potenciālais pircējs un viņa vajadzības. Otrkārt, ir jābūt inovatīvam un atšķirīgam. Treškārt, ir jābūt pamanāmam, ko iespējams panākt, rūpīgi strādājot pie iepakojuma. Un tāpēc ir jārunā gan ar potenciālajiem patērētājiem, gan partneriem. Un vēl kā galdnieka izglītību saņēmis cilvēks es zinu, ka vispirms ir jānokopj lielums un tikai tad var slīpēt milimetrus. Tieši tāpēc savu ceļu pie pircējiem sākām uzreiz ar lielveikaliem.

Lai nokļūtu lielveikalu plauktos, uzņēmumam neatkarīgi no jaudas un apgrozījuma uz pārrunām ir jāiet ar gatavu piedāvājumu. Tātad ir jāizpilda savs mājasdarbs, skaidri definējot, kāds būs segments un pircēji, jābūt skaidriem visiem jautājumiem un atbildēm uz tiem. Pat ja produkts ir pusgatavs, par to ir jārunā, ir jāprezentē savas inovācijas. Jo var izrādīties, ka ideja nemaz tik inovatīva nav, bet varbūt kāds uzdos pāris jautājumus, kas aizvedīs vēl pavisam citā virzienā. Kritiku labāk saņemt, pirms esi ielicis produktu paciņā. Piemēram, sperot pirmos soļus lielveikalu virzienā, Rimi iepirkumu profesionāļiem pietika ar 5 minūtēm, lai norādītu uz mūsu problēmām un arī to iespējamo risinājumu, un šobrīd mūsu produkcija ir atrodama jau vairākos veikalu tīklos. Svarīgi ir būt atvērtam un kritiku pārvērst risinājumā, kas pievieno produktam vērtību.

Latvijas pārtikas ražotājiem ir lielisks potenciāls, taču ir jāmāk to gudri izmantot. Ir divi ceļi, kā atrast savu vietu  starptautiskajā tirgū. Viens variants ir izpētīt, ko ražo citi, dabūt labāku cenu un lēnām iespraukties starp konkurentiem. Daudzi lieli uzņēmumi tā strādā, viss izdodas, un tas nebūt nav slikts ceļš. Otrs – ja gribi konkurēt ar savu zīmolu, nevis ražošanas jaudām, ir jābūt inovatīvam. Un ir jāmāk ne tikai ražot garšīgu produktu, bet arī sevi pārdot un prezentēt, radīt stāstu. Latvijā ir daudz lielisku ražotāju, bet mums trūkst pārdošanas potenciāla. Vienlaikus būtu naivi domāt, ka uz panākumiem ved tikai inovatīvs produkts: tikpat svarīgs ir uzticams partneris un jaudīga komanda ikdienā, kas spēj patstāvīgi un efektīvi darīt katrs savu darbu, bet brūces laiza un uzvaras svin visi kopā.

Un vēl noteikti nepietiek ar to, ko esi paveicis šodien, ir jācenšas paredzēt nākotni. Pirms astoņiem gadiem, kad sākām bioloģisko rudzu brokastu pārslu ražošanu, uz mums skatījās kā uz baltajiem zvirbuļiem. Šodien pieprasījums pēc bioloģiskajiem produktiem ir kļuvis pašsaprotams. Toreiz bija svarīgi izprast, kāpēc daļai cilvēku ir iebildumi pret brokastu pārslām –piemēram, pārāk daudz cukura, E vielu utt., – un radīt veselīgu alternatīvu.

Šobrīd ir svarīgi iet soli tālāk un uzrunāt gudrās mammas, kuras rūpējas par to, lai bērna uzturs būtu pilnvērtīgs un sabalansēts arī tad, ja bērns negrib ēst brokoļus vai citus dārzeņus. Tā Covid-19 laikā ir tapis mūsu jaunākais produkts – dārzeņu brokastu pārslas un arī pelēko zirņu maltītes (burgeru plācenīši, bumbiņas – gan saldēti, gan sausie maisījumi), izceļot līdz galam nenovērtēto pelēko zirņu potenciālu. Lai gūtu panākumus, ir nemitīgi jāsaskata jaunas iespējas, un mēs! pielietojam atvērto inovāciju pieeju jaunu produktu izstrādē, kas pirmkārt nozīmē ieklausīties un sadzirdēt.

Tas pats sakāms par partneriem – jaunas iespējas ir vienmēr aktuāla tēma. Latvijas uzņēmējiem nereti raksturīga lieka pieticība, sakot, ka mēs jau esam tādi maziņi. Tas ir nepareizi. Ne velti “Milzu!” ir tāds nosaukums, ko, starp citu, devuši bērni, – mēs visi gribam būt lielāki, nekā esam. Tas ir dabas likums. Tad kāpēc sevi noniecināt? Sevi prezentējam tā, ka viens no mūsu ārvalstu partneriem, atbraucis ciemos, bija patiesi pārsteigts, milzu koncerna vietā ieraugot mazu uzņēmumu ar 17 darbiniekiem. Latvijā pārdodam ap 30% savas produkcijas, pārējo eksportējam.

Eksporta tirgū partnerības noteikumi ir mazliet citi nekā vietējā tirgū: eksportējot var dot iespēju sadarbībai arī ar mazu partneri, bet ir jājūt mirklis, kad esi viņu pāraudzis, un vai nu jāsaka – vecīt, pastiepies, vai arī jāmeklē jaunas iespējas. Savukārt vietējā tirgū uzreiz precīzi jāsaprot, kur plānoto produktu pārdod visvairāk. Mēs sadarbojamies arī ar BIO veikaliņiem, bet brokastu pārslām vislielākais noiets ir tieši lielveikalos, tāpēc sadarbība ar Rimi dod svarīgu atspēriena punktu. 

Ražotājiem, kuri vēl tikai gatavojas apgūt vietējo vai eksporta tirgu, varu ieteikt, ko noteikti nedarīt: neperēt ideju sazin cik ilgi. Ja ir ideja, tai jāļauj dzīvot, jāpalaiž tā pasaulē. Savukārt, ko noteikti darīt, – mēs visi papildus mācāmies – kurš doktorantūrā, mani ieskaitot, kurš citos līmeņos visdažādākajās jomās. Un ne jau diploma dēļ, bet gan tāpēc, ka esam sapratuši, ka mums praktiski noder jaunas teorētiskās zināšanas. Diploms nav neko vērts, ja to pēc tam nevar pielietot dzīvē. Un pats galvenais – darīt to, kas patīk!