Riepu montāža un balansēšana, neiedziļinoties, var šķist gluži vienkāršs process, taču tas sevī ietver pietiekami daudz sarežģītu darbību, kas prasa precizitāti un kvalitatīvu darba izpildi, kuru kvalitatīvi var veikt tikai profesionāls riepu serviss. Vairāk par to, kā to veic profesionāls riepu serviss un kādas var būt sekas braucot ar nenobalansētām riepām – šajā rakstā!


Kas ir riepu balansēšana?

Riepu balansēšana ir process, kuru specializēts riepu serviss veic pie katras riepu nomaiņas. Auto riteņi tiek uzlikti uz īpašas ierīces – balansēšanas iekārtas, kas riteņus griež noteiktā ātrumā, datoram nolasot to, cik līdzsvaroti un vienmērīgi rotē katrs no auto riteņiem. Ja tiek konstatēts rotācijas disbalanss, servisa darbinieks diska iekšpusē ievieto speciālus atsvarus, lai kompensētu balansa novirzi.

Riepu montāžas process

Tālāk aplūkosim riepu montāžas un balansēšanas procesu nedaudz detalizētāk. Visbiežāk tieši riepu serviss ir tā vieta, kur vairums autovadītāju izvēlas veikt riepu montāžu, jo šī darba veikšanai ir nepieciešamas speciālista iemaņas un profesionāla aparatūra. Vai tas būtu liels vai mazs riepu serviss, galvenie riepu montāžas procesi paliek vieni un tie paši un tiek veikti sekojoša secībā:

1. Automašīna tiek pacelta uz speciāla auto pacēlāja, vieglākai piekļuvei auto riteņiem, disku uzgriežņi tiek atskrūvēti un ritenis tiek noņemts no rumbas.

2. No riepas tiek izlaists gaiss un uz speciālas montāžas iekārtas, riepas mala tiek noņemta no diska. Šo procesu sauc par atbortēšanu.

3. Tālāk seko riepas novilkšana no diska, izmantojot montāžas iekārtu, kura ir veidotā tā, lai nebojātu diska malu.

4. Jaunās riepas malas tiek ieziestas ar speciālu montāžas pastu, kura atvieglo gan pašu riepas montāžas procesu, gan arī palīdz saglabāt hermētisku riepas piegulšanos diska malai.

5. Uz tās pašas montāžas iekārtas, ar kuras palīdzību vecā riepa tika noņemta, jaunā riepa tiek montēta uz diska, kuru profesionāls riepu serviss pirms tam rūpīgi apseko, lai izvairītos no neprecīzas piegulšanās un gaisa noplūdēm riepā.

6. Riepa tiek piepildīta ar gaisu līdz ražotāja noteiktajam spiedienam.

7. Nākamais etaps ir riepas balansēšanas process uz balansēšanas stenda, kas ir jāveic pēc katras riepu maiņas. Balansēšanas stends simulē riteņa rotāciju brauciena laikā, un precīzi nosaka rotācijas nobīdi, kas var ietekmēt auto vadāmību un drošību.

8. Lai izlīdzinātu rotācijas nepilnības, auto ritenis tiek balansēts ar speciāliem atsvariem, kurus uzstāda riteņa diska iekšmalā.

9. Kad balansēšanas stenda mērierīces apstiprina, ka riteņa rotācija ir bez nobīdēm, tas tiek uzstādīts uz automašīnas.



Kad jāveic riepu balansēšana?

Riepu balansēšana ir jāveic visiem mehāniskajiem transportlīdzekļiem un tās ir obligāti jānobalansē pirms katras riepu sezonas sākuma. Citiem vārdiem sakot – riepu balansēšana jāveic katru reizi, kad auto tiek aprīkots ar sezonālām (ziemas vai vasaras) riepām neatkarīgi no tā, vai riepa ir jauna vai lietota. Profesionāls riepu serviss to paveiks automātiski, kad tiks veikta kārtējā riepu montāža.

Riepu balansēšana nereti ir jāveic arī ārpus to montāžas grafika – reizēs, kad pēkšņi parādījusies caur stūres ratu sajūtama vibrācija. Parasti šī vibrācija, palielinoties ātrumam, kļūst izteiktāka, taču dažkārt pie noteikta ātruma šī vibrācija var šķietami pazust. Šādus simptomus gan nevajadzētu ignorēt, jo vibrācija ietekmē citas auto ritošās daļas komponentes, kuras var paātrināti nolietoties vai tik bojātas, rezultējoties pietiekami augstās rezerves daļu un remontdarbu izmaksās. Riepu balansēšana ir salīdzinoši daudz lētāks preventīvs pasākums, tāpēc nebūtu gudri censties uz to ietaupīt.

Vēl riepu balansēšana var būt nepieciešama pēc riteņu uzsišanas vai iebraukšanas lielākā bedrē vai apmalē. Šādi triecieni var potenciāli izmainīt riteņa ģeometriju un radīt disbalansu, radot jau iepriekš minētās vibrācijas, kuru gadījumā nākamā pietura būs riepu serviss un balansēšanas stends. Dažreiz, nodilums kādā riepas daļā norāda uz to, ka auto amortizatori ir nolietoti vai ir problēmas ar piekari.

Kādas var būt sekas, braucot ar nenobalansētām riepām

Iepriekš minētā vibrācija, kuru izraisa riepu rites disbalanss var ne tikai būt kaitinošs, bet arī kļūt par daudz nopietnāku automašīnas tehniskā stāvokļa problēmu sākotnējo cēloni. Nebalansētas riepas potenciāli var radīt daudz nepatīkamu blakusefektu:

● Padara braukšanu daudz nepatīkamāku, radot vibrāciju, nogurdinot vadītāju, kā arī radot diskomfortu pasažieriem salonā;

● Radītā vibrācija veicina nevienmērīgu un ātrāku riepu nodilumu, kas ilgtermiņā samazinās auto saķeri ar ceļu, kā arī palielinās auto uzturēšanas izmaksas, jaunu riepu iegādes nepieciešamības dēļ;

● Veicina auto piekares detaļu nodilšanu un balstiekārtas komponenšu bojājumu iespēju;

● Tiek ietekmēta arī vadītāja, pasažieru un citu satiksmes dalībnieku drošība – nenobalansētas riepas automašīnu padara grūtāk vadāmu, īpaši pēkšņu avārijas manevru gadījumā.

Riepu montāža cenas ziņā nav dārgākais servisa pakalpojums, bet domājot par drošību, tas ir viens no svarīgākajiem, tāpēc der pārliecināties vai konkrētais riepu serviss ievēro visus iepriekš minētos montāžas soļus.

Ja riepas nav jāpārmontē to nolietojuma dēļ, ieteicams ziemas un vasaras riepu komplektu montēt katru uz saviem diskiem, lai izvairītos no liekas pārbalansēšanas, turklāt Tavi skaistie vasaras diski netiks pakļauti ziemas sezonas sāls ietekmei! Tāpat svarīga ir arī pareiza riepu uzglabāšana, ko labs riepu serviss saviem klientiem parasti nodrošina.

● Ja ziemas riepas tiek uzglabātas uzmontētā stāvoklī uz diskiem, pirms uzlikšanas uz automobiļa, tās nepieciešams pārbalansēt;

● Vienlaikus ar riepu maiņu, vajadzētu pārbaudīt automašīnas ritošo daļu un savirzi – nepareiza savirze nozīmē sliktākus riepas veiktspējas rādītājus un ātrāku gumijas nodilšanu.

Kā paildzināt riepu mūžu?

Kad riepu serviss ir apmeklēts un auto riteņi ir nobalansēti un uzmontēti uz diskiem, noder zināt dažas nianses, kas palīdzēs saglabāt labu riepu stāvokli ilgāk. Lai gan laika ietekmi uz riepu ietekmēt nevar, ir pāris priekšnosacījumi riepu ekspluatācijā, kas palīdzēs pagarināt riepas mūžu:

● Katrai riepai ir noteikts spiediena diapazons, kurā tā sniegs labāko veiktspēju, tāpēc riepā jāuztur vienmērīgs spiediens! Ja riepas ir uzpumpētas, vadoties pēc riepu un auto ražotāja norādījumiem, jāuzmana, lai šāds spiediens riepās būtu visu laiku. Regulāras spiediena maiņas, braukšana ar riepu, kurā ir nepietiekams spiediens, kā arī pārpumpētu riepu lietošana, negatīvi atsauksies uz riepas ilgdzīvotību.

Jāizvairās no agresīviem manevriem un straujas kustības uzsākšanas, kas noved pie riteņu izspolēšanas. Agresīva braukšana ievērojami samazinās riepas mūžu.

● Riepas ir jāsargā no eļļu un dažādu ķimikāliju ietekmes. Ja auto tiek uzglabāts garāžā, jāpārliecinās, ka auto riepas nesaskaras ar izlietu motoreļļu, benzīnu un citām ķimikālijām. Šādas vielas var izraisīt ķīmisku reakciju un nopietni bojāt riepas.

● Pirms tiek veikta riepu montāža ir jāpārbauda diski - arī pavisam jauna riepa var ātri tik sabojāta, ja to uzmontē uz bojāta diska. Jāpārliecinās, ka disks ir taisns un tā iekšmala nav savērpta, ar asām malām vai izteiktu koroziju.

● Lai neplānoti nebūtu jāapmeklē riepu serviss, maksimāli jāizvairās no braukšanas pa sliktiem ceļiem. Asas bedres un šķembas uz ceļa, nopietni bojā riepu. Ja konkrētajā maršrutā, braucot pa sliktāku tiks ietaupīti vien pāris kilometri, gudrāk ir izvēlēties mazliet garāku posmu ar labāku ceļu segumu.

Nevajadzētu pārāk taupīt uz riepu cenām. Pārāk lētas riepas var nākties mainīt daudz biežāk kā dārgākas, kas šķietamo ietaupījumu pārvērtīs liekos izdevumos un samazinātā braukšanas veiktspējā.

Nobeigumā var secināt, ka riepu montāža un balansēšana ir salīdzinoši lēts servisa pakalpojums, kam ir daudz lielāka loma laba automašīnas kopējā tehniskā stāvokļa nodrošināšanā, ka pirmajā mirklī varētu šķist un tam nekad nevajadzētu piešķirt zemas prioritātes statusu. Profesionāla mehāniķu komanda un moderns riepu serviss ir pie Riepas1.lv! Piesaki riteņu montāžu un atstāj šo atbildīgo darbu speciālistiem!