Kā vēsta la.lv, jau vismaz divus gadus degvielas tirgotāji savā labā izmanto "caurumu" Ministru kabineta noteikumos un dīzeļdegvielai nepievieno biodīzeli 5% apjomā. Savukārt arktisko dīzeļdegvielu, kas Latvijā jātirgo no 1. novembra līdz 31. martam, tirgotāji pārdod visu gadu. Šo iemeslu dēļ, kā norāda Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācija, autobraucēji un lauksaimnieki pērn pārmaksājuši vismaz septiņus miljonus eiro.


Noteikumu labojumi un jauns Biodegvielas likums tiek solīti vien nākamgad. Tikmēr degvielas pircēji tērē naudu braucamo remontam, ko, iespējams, izraisījusi neatbilstošā degviela.

Kā norāda Latvijas Biodegvielu asociācija, ir pierādījies, ka arktiskā degviela kaitē auto dzinēju detaļām, tās sausinot. Līdz ar to tās ātrāk nodilst.  

Savukārt Latvijas Lauksaimniecības universitātes Spēkratu institūta profesors Māris Ķirsis bilst, ka tas nav gluži pierādīts, taču ļoti ticams:

"Kamēr nav veikta eksperimentāla pārbaude, vai arktiskā dīzeļdegviela palielina detaļu nodilumu, to apgalvot kategoriskā formā nav korekti. Ja ir aizdomas, ka palielinātu detaļu dilšanu izraisa arktiskā dīzeļdegviela, vispirms ir jāpārbauda, vai pirktās degvielas kvalitāte atbilst Latvijas standarta LVS EN 590 prasībām." M. Ķirsis gan atzīst – arktiskajai dīzeļdegvielai ir mazāka eļļotspēja nekā ar biodīzeli atšķaidītajai dīzeļdegvielai.

Arī lauksaimnieki un eksperti min gadījumus, kad neatbilstoša degviela bojājusi braucamrīku tehnisko stāvokli:

"Mums ir septiņi Atlas ekskavatori ar Deutz dzinējiem un 16 Valtra traktori. Pirms trim gadiem ekskavatoru smidzinātāji bija jāremontē divas reizes gadā. Kad sākām dīzeļdegvielai vasarā liet klāt piedevu, nu jau trīs gadus tie darbojas bez remonta. Piedeva nav lēta, tomēr tās pievienošana ir izdevīgāka nekā spēkrata remonts," neslēpj kūdras ieguves uzņēmuma Laflora tehniskais direktors Nikolajs Lastovskis.

Savukārt Siguldas novada zemnieku saimniecības "Liedags" saimniece Inese Bilāne norāda:

"Cīņa par kvalitatīvu degvielu ir cīņa ar vējdzirnavām. Šis process notiek jau pārāk ilgi, un visi tehnikas pārdevēji to zina. Mēs situācijai esam piemērojušies tā, ka visu laiku vasaras sezonā degvielai lejam klāt piedevu, kas ieeļļo detaļas. Tad varam strādāt. Kad piedevu nepievienojām, bija bojājumi."

Kamēr nav veiktas pārbaudes par ziemas dīzeļdegvielas ietekmi uz dzinēju, tehnikas īpašnieki cieš zaudējumus, un nākas atvēlēt naudu, lai iegādātos īpašās piedevas.

la.lv