Lai cīnītos ar alimentu nemaksātājiem, valdība mainīja likumu, ļaujot parādniekiem atņemt autovadītāja apliecību. Šī kārtība strādā teju četrus mēnešus, bet liegumu vadīt auto nav saņēmis neviens parādnieks, vēsta Latvijas Radio.


Kopš 1.aprīļa stājies spēkā likums, kurš ļauj alimentu nemaksātājiem atņemt autovadītāja apliecības. Taču pagaidām neviens parādnieks tiesības vadīt auto nav zaudējis.

Uzturlīdzekļu garantiju fonda juriste Solvita Poga skaidro, ka šai normai ir preventīvs spēks, un fonda galvenais uzdevums ir likt cilvēkiem atdot parādu valstij un pašiem uzturēt savus bērnus.

"Šobrīd fonda administrācija nav piemērojusi šādu transporta līdzekļu vadīšanas tiesību aizliegumu parādniekiem. Mūsu prioritāte ir atgūt izmaksātos uzturlīdzekļus parādus, tādēļ mēs prioritāri strādājam tieši ar parādniekiem," norāda Poga.

Parādniekus uzrunā ar vēstulēm, un kopš maija izsūtīts vairāk nekā 30 000 vēstuļu, kurās izklāstīts parāda apmērs un iespējas to dzēst. Parādnieki aktīvi atsaucoties un interesējoties par iespēju saistības ar valsti nokārtot.

Šogad līdz 31.jūlijam Uzturlīdzekļu garantiju fonds atguvis vairāk nekā trīs miljonus eiro. Juriste saka, atgūtā summa ir teju par 37% lielāka nekā analogā laika periodā pērn.

"Pēc tam, protams, izkristalizēsies tie parādnieki, kuri neiet ar mums uz kontaktu. Tiem jau tiks rakstītas brīdinājuma vēstules un sāks vērtēt šīs tiesības. Vadītāja tiesību atņemšana - tas ir tāds jau galējs solis, mums ir svarīgi atgūt šos līdzekļus," atzīmēja juriste.

Pirmie tiesības vadīt kādu transporta līdzekli var zaudēt tie, kuru vietā valsts alimentus maksāja vēl līdz 1.aprīlim.
Ja starp šiem cilvēkiem būs tādi, kuri neatsauksies aicinājumiem parādu dzēst, kā arī būs uzkrājuši lielas summas, tad līdz gada beigām viņiem var tik liegta iespēja vadīt auto.

Taču ir arī virkne cilvēku, kuriem liegumu piemērot nevarēs, piemēram, invalīdi, cilvēki, kuri ilgstoši slimības dēļ nestrādā, kā arī viņu darbs ir saistīts ar auto vadīšanu.

"Ja šāds parādnieks mums izsniegs izziņu no darba vietas, ka viņš strādā par autovadītāju, tad būs nopietns arguments, lai mēs nepieņemtu šo lēmumu [atņemt autovadītāja apliecību]," atzina Poga.

Autovadītāja apliecība netiks atņemta arī tad, ja cilvēks valstij ir parādā, bet tā viņa vietā vairs uzturlīdzekļus nemaksā, jo bērns jau sasniedzis pilngadību.

Lai gan fondā jauno kārtību sauc par preventīvu, dati rāda, ka parādnieku skaits aug. Pērnā gada jūlijā alimentus nemaksāja 31 000 cilvēku, bet šogad - 34 500. No tiem apmēram 8000 ir derīgas autovadītāja apliecības.

Poga parādnieku pieaugumu skaidro ar vienkāršoto alimentu piedzīšanas kārtību, proti, vairs nav nepieciešams tiesas lēmums.
Šī likuma autors bija Saeimas deputāts Artuss Kaimiņš. Viņš uzskata, ka jaunā kārtība strādā un par to liecinot no parādniekiem iekasētās summas.

"Šie noteikumi darīja viņus daudz uzmanīgākus, un viņiem gan tiesības nost, gan medību apliecības nost, kaut kāda veida noteikumi. Tātad – drastiskāki. Tagad ir tā, ka valsts iekasē 400 000 eiro mēnesī, un tas ir milzīgs panākums," uzskata deputāts.

Deputātu neuztrauc tas, ka nevienam parādniekam autovadītāja apliecība nav atņemta, jo norma strādājot preventīvi.

LSM.lv